sobota, 8 maja 2010

Krzywa wieża w Kilmacduagh

 
Deszcz padał niemiłosiernie, kiedy minąłem ten widoczek. Spieszyłem się na zachód słońca i byłem pewien, że jakieś słońce pokaże się pomiędzy chmurami nad dolmenem na pustyni Burren. Czy mi się to udało, dowiecie się wkrótce. Następnego dnia wróciłem tu, żeby zobaczyć z bliska najpiękniejszą okrągłą wieżę w Irlandii.


Wieży strzeże lokalny strażnik, tym razem był to młody koń, którego zamiarów do końca nie byłem pewien, więc zanim użył swoich podków na szczęście się w porę ewakuowałem. Na zdjęciu powyżej wyraźnie widać, że wieża jest odchylona od pionu, w przeciwieństwie do konia.

Jak się pewnie orientujecie - do irlandzkiej okrągłej wieży wchodziło się po drabinach, było to zabezpieczenie przed napastnikami, którzy nie byli wyposażeni w drabiny. Na zdjęciu powyżej widać wejście do wieży - jest ono SIEDEM metrów nad ziemią. Wieżę postawiono w XII wieku. Zachował się na niej spadzisty dach, co jest bardzo wyjątkowe.

Nie mogę dokładnie opisać wrażenia, które ta wieża na mnie wywarła. Nie widziałem jeszcze tak dokładnie dopasowanych kamieni ustawionych tu ponad 700 lat temu i wznoszących się na ponad 30 metrów. Mury wieży przy podstawie mają prawie dwa metry grubości. Białe ślady w górnej części powstały dzięki ptakom, które strażnika się nie obawiają.
   
Obok wieży znajdują się ruiny kilku obiektów chrześcijańskich z różnych okresów. Największym jest katedra widoczna powyżej, zbudowana w XII wieku na miejscu drewnianego kościoła z VII wieku.
 
Niedaleko stoją ruiny małego kościoła św. Jana Chrzciciela, który był postawiony jeszcze wcześniej niż katedra.
 
W oddali widnieje O'Heynes Church z XIII wieku ze zdobionymi oknami i wieloma motywami roślinnymi na kolumnach nieistniejących już sklepień.
Są również jeszcze mniejsze ruiny pilnie strzeżone przez lokalnych strażników jak te powyżej.
Częściowo zrekonstruowana siedziba opata tego całego kompleksu zamyka klamrę dziejów. Ten budynek o bardziej obronnym charakterze powstał w XIII lub XIV wieku.
Po rozłamie kościoła katolickiego katedra i wszystkie kościoły zaczęły stopniowo popadać w ruinę. Dokładniejsze informacje o obiektach Kilmacduagh można znaleźć na ulotce w domu naprzeciwko parkingu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O CZYM JEST TEN BLOG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...